Абавязковая юрыдычная экспертыза нарматыўных прававых актаў

Парадак правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўных прававых актаў

Парадак правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўных прававых актаў рэгламентуецца Законам Рэспублікі Беларусь ад 10 студзеня 2000 года «О нормативных правовых актах Республики Беларусь», пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23 верасня 2006 г. № 1244 «Об обязательной юридической экспертизе нормативных правовых актов», пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь ад 12 кастрычніка 2006 г. № 62 «О реализации постановления Совета Министров Республики Беларусь от 23 сентября 2006 г. № 1244».

Абавязковая юрыдычная экспертыза ажыццяўляецца:

  • Міністэрствам юстыцыі — у дачыненні нарматыўных прававых актаў Нацыянальнага банка, Камітэта дзяржаўнага кантролю, Следчага камітэта, Дзяржаўнага камітэта судовых экспертыз, Упраўлення справамі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі, міністэрстваў, іншых рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання, абласных, Мінскага гарадскога Саветаў дэпутатаў, абласных выканаўчых камітэтаў, Мінскага гарадскога выканаўчага камітэта;

  • галоўнымі ўпраўленнямi юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў — у дачыненні нарматыўных прававых актаў мясцовых Саветаў дэпутатаў, выканаўчых і распарадчых органаў базавага ўзроўню.

Абавязковай юрыдычнай экспертызе падлягаюць нарматыўныя прававыя акты прызначаных дзяржаўных органаў, за выключэннем рэгламентаў калегіяльных органаў, тэхнічных і лакальных нарматыўных прававых актаў, нарматыўных прававых актаў, якія змяшчаюць дзяржаўныя сакрэты або іншыя звесткі, якія ахоўваюцца заканадаўствам.

Нарматыўныя прававыя акты перадаюцца ў Міністэрства юстыцыі, галоўныя ўпраўленнi юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў для правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы не пазней за тры рабочыя дні з дня, які ідзе следам за днём іх прыняцця (выдання).

Датай прадстаўлення нарматыўных прававых актаў для правядзення юрыдычнай экспертызы з'яўляецца дата рэгістрацыі іх паступлення ў Міністэрства юстыцыі, галоўнае ўпраўленне юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў.

Абавязковая юрыдычная экспертыза нарматыўных прававых актаў праводзіцца Міністэрствам юстыцыі на працягу 5 рабочых дзён, галоўным ўпраўленнем юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў — 10 рабочых дзён.

Міністэрства юстыцыі, галоўныя ўпраўленнi юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў маюць права ўнесці ў нарматворчы орган прапанову аб неабходнасці дапрацоўкі нарматыўнага прававога акта ў выпадках і парадку, прадугледжаных Інструкцыяй аб парадку ажыццяўлення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўных прававых актаў, зацверджанай пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23 верасня 2006 г. № 1244 «Об обязательной юридической экспертизе нормативных правовых актов».

Па выніках правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўнага прававога акта Міністэрствам юстыцыі, галоўнымі ўпраўленнямi юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў выносіцца адно з наступных заключэнняў:

  • заключэнне, якое змяшчае абгрунтаваны вывад аб адпаведнасці нарматыўнага прававога акта крытэрыям, устаноўленым Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2010 г. № 711 «О некоторых вопросах осуществления обязательной юридической экспертизы нормативных правовых актов», і дапушчальнасці яго ўключэння ў Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь.

  • заключэнне, якое змяшчае абгрунтаваны вывад аб неадпаведнасці нарматыўнага прававога акта крытэрыям, устаноўленым Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2010 г. № 711 «О некоторых вопросах осуществления обязательной юридической экспертизы нормативных правовых актов», і недапушчальнасці яго ўключэння ў Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь.

Дакументы, якія прадстаўляюцца для правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўных прававых актаў

Для правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматворчы орган прадстаўляе ў Міністэрства юстыцыі, галоўныя ўпраўленнi юстыцыі аблвыканкамаў:

  1. У выпадку падпісання нарматыўнага прававога акта асобай, якая выконвае абавязкі кіраўніка нарматворчага органа, да дакументаў, якія накіроўваюцца на абавязковую юрыдычную экспертызу, дадаецца выпіска з дакумента (яго копія), якая абгрунтоўвае адсутнасць кіраўніка дадзенага органа.
  2. Нарматыўны прававы акт, падпісаны кіраўніком нарматворчага органа, які прыняў (які выдаў) дадзены акт, а падчас яго адсутнасці — асобай, якая выконвае яго абавязкі, у выглядзе электроннага дакумента, або файла з тэкстам гэтага нарматыўнага прававога акта, які адпавядае тэксту арыгінала на папяровым носьбіце (далей — электронная копія нарматыўнага прававога акта), засведчанага электронным лічбавым подпісам.

    Адзін нарматыўны прававы акт змяшчаецца ў адзін файл. Афармленне тэксту нарматыўнага прававога акта ў некалькіх файлах дапускаецца толькі ў выпадку, калі іх агульны аб'ём перавышае 5 Мбайт.

  3. Суправаджальны ліст, падпісаны кіраўніком нарматворчага органа, які прыняў (які выдаў) нарматыўны прававы акт, або яго намеснікам, кіраўніком справамі аблвыканкама, Мінскага гарвыканкама, райгарвыканкама, які змяшчае інфармацыю аб работніках структурных падраздзяленнях нарматворчага органа, адказных за распрацоўку нарматыўнага прававога акта, а таксама аб прадстаўніках юрыдычнай службы, якія ажыццяўлялі абавязковую юрыдычную экспертызу праекта нарматыўнага прававога акта, з указаннем сваіх пасад, прозвішч, уласных імёнаў, імёнаў па бацьку (калі такія маюцца) і рабочых нумароў тэлефонаў.

  4. Абгрунтаванне неабходнасці прыняцця (выдання) нарматыўнага прававога акта, уключаючы фінансава-эканамічнае абгрунтаванне, падпісанае кіраўніком нарматворчага органа, які прыняў (які выдаў) дадзены акт, або яго намеснікам або кіраўніком справамі аблвыканкама, Мінскага гарвыканкама, райгарвыканкама.

  5. Выпіска з пратакола (копія пратакола) пасяджэння калегіі або выпіска з рашэння калегіі (копія рашэння) нарматворчага органа — пры прыняцці нарматыўнага прававога акта ў форме пастановы.

    Пры прыняцці сумеснага нарматыўнага прававога акта прызначаныя дакументы павінны быць прадстаўлены ад кожнага з нарматворчых органаў, якія прымаюць акт (калі калегія не была сумеснай).

  6. Копія заключэння крыміналагічнай экспертызы па праекце нарматыўнага прававога акта, калі правядзенне такой экспертызы прадугледжана Палажэннем аб парадку правядзення крыміналагічнай экспертызы, зацверджаным Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 29 мая 2007 г. № 244 «О криминологической экспертизе», або інфармацыя аб тым, што нарматыўны прававы акт прыняты ў парадку, прадугледжаным у частцы першай пункта 14 Палажэння аб парадку правядзення крыміналагічнай экспертызы, і копія заключэння крыміналагічнай экспертызы будзе прадстаўлена пасля яе правядзення на працягу трох рабочых дзён.

    Дакументы, прызначаныя ў пунктах 2 — 5, прадстаўляюцца ў выглядзе электронных дакументаў і (або) файлаў з тэкстамі гэтых дакументаў, якія адпавядаюць тэкстам арыгіналаў на папяровых носьбітах, засведчаных электронным лічбавым подпісам, — калі яны дадаюцца да нарматыўнага прававога акта ў выглядзе электроннага дакумента і (або) электроннай копіі нарматыўнага прававога акта, засведчанай электронным лічбавым подпісам.

  7. Звесткi аб узгадненні праекта нарматыўнага прававога акта.

    У адпаведнасці з пунктам 119 Правіл падрыхтоўкі праектаў нарматыўных прававых актаў, зацверджаных Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 11 жніўня 2003 г. № 359 «О мерах по совершенствованию нормотворческой деятельности», узгадненне праектаў ведамасных актаў афармляецца грыфам «УЗГОДНЕНА», які ўключае найменне пасады кіраўніка дзяржаўнага органа (арганізацыі), з якім узгадняецца праект акта (у выпадку адсутнасці кіраўніка — найменне пасады асобы, якая выконвае яго абавязку), подпіс, расшыфроўку подпісу і дату ўзгаднення. Пры гэтым грыф «УЗГОДНЕНА» ставіцца толькі ў выпадку, калі ў працэсе ўзгаднення праекта акта ўдалося ліквідаваць усе рознагалосся, якія па іх былі.

    У выпадку ўзгаднення праекта нарматыўнага прававога акта службовай асобай, якая выконвае абавязкі кіраўніка нарматворчага органа (арганізацыі), да дакументаў, якія накіроўваюцца на абавязковую юрыдычную экспертызу, дадаецца выпіска з дакумента (яго копія), якая абгрунтоўвае адсутнасць кіраўніка нарматворчага органа.

    Звесткі аб узгадненні электроннага дакумента афармляюцца ў выглядзе асобнага электроннага дакумента або файла з тэкстам, які адпавядае тэксту арыгінала на папяровым носьбіце, засведчанага электронным лічбавым подпісам кіраўніка (упаўнаважанай асобы) дзяржаўнага органа (арганізацыі), якая ўзгадняе дакумент.

    Звесткі аб узгадненні нарматыўнага прававога акта, прадстаўленага ў выглядзе электроннай копіі, павінны змяшчацца ў адным файле з нарматыўным прававым актам.

уверх