Абавязковая юрыдычная экспертыза нарматыўных прававых актаў

Абавязковая юрыдычная экспертыза нарматыўных прававых актаў

Правядзенне абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўных прававых актаў рэгламентуецца Законам Рэспублікі Беларусь ад 17 ліпеня 2018 г. № 130-З «Аб нарматыўных прававых актах», Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2010 г. № 711 «Аб некаторых пытаннях ажыццяўлення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўных прававых актаў», пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23 верасня 2006 г. № 1244 «Аб абавязковай юрыдычнай экспертызе нарматыўных прававых актаў», пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь ад 12 кастрычніка 2006 г. № 62 «Аб рэалізацыі пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23 верасня 2006 г. № 1244», пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь ад 10 кастрычніка 2018 г. № 193 «Аб асобных патрабаваннях да афармлення нарматыўных прававых актаў і ўзаемадзеянні Міністэрства юстыцыі з Нацыянальным цэнтрам прававой інфармацыі».

Абавязковая юрыдычная экспертыза ажыццяўляецца:

  • Міністэрствам юстыцыі — у дачыненні да нарматыўных прававых актаў Нацыянальнага банка, Камітэта дзяржаўнага кантролю, Кіраўніцтва справамі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, Следчага камітэта, Дзяржаўнага камітэта судовых экспертыз, Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі, міністэрстваў, іншых рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання, абласных, Мінскага гарадскога Саветаў дэпутатаў, аблвыканкамаў, Мінскага гарвыканкама;

  • галоўнымі ўпраўленнямі юстыцыі аблвыканкамаў – у дачыненні да нарматыўных прававых актаў мясцовых Саветаў дэпутатаў, выканаўчых і распарадчых органаў базавага ўзроўню.

Абавязковай юрыдычнай экспертызе падлягаюць нарматыўныя прававыя акты названых дзяржаўных органаў, за выключэннем нарматыўных прававых актаў, якія змяшчаюць дзяржаўныя сакрэты або іншыя звесткі, якія ахоўваюцца заканадаўствам, тэхнічных нарматыўных прававых актаў, іншых нарматыўных прававых актаў у выпадках, прадугледжаных заканадаўчымі актамі, а таксама ненарматыўных (індывідуальных) прававых актаў і лакальных прававых актаў.

Абавязковая юрыдычная экспертыза нарматыўных прававых актаў праводзіцца Міністэрствам юстыцыі на працягу 5 рабочых дзён, галоўным упраўленнем юстыцыі −10 рабочых дзён.

Крытэрыямі ацэнкі нарматыўных прававых актаў нарматворчых органаў пры правядзенні абавязковай юрыдычнай экспертызы Міністэрствам юстыцыі, галоўнымі ўпраўленнямі юстыцыі аблвыканкамаў з'яўляюцца:

  • адпаведнасць Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь,

  • адпаведнасць нарматыўным прававым актам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, законам Рэспублікі Беларусь і іншым нарматыўным прававым актам большай юрыдычнай сілы ў дачыненні да нарматыўнага прававога акта, які ацэньваецца, у тым ліку які ўстанаўлівае патрабаванні нарматворчай тэхнікі.

Па выніках правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы нарматыўнага прававога акта Міністэрствам юстыцыі, галоўнымі ўпраўленнямі юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў выносіцца адно з наступных заключэнняў:

  • заключэнне, якое змяшчае абгрунтаваны вывад аб адпаведнасці нарматыўнага прававога акта ўстаноўленым заканадаўствам крытэрыям і дапушчальнасці яго ўключэння ў Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь;

  • заключэнне, якое змяшчае абгрунтаваны вывад аб неадпаведнасці нарматыўнага прававога акта ўстаноўленым заканадаўствам крытэрыям і недапушчальнасці яго ўключэння ў Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь.

Парадак прадстаўлення нарматыўных прававых актаў для правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы

Нарматыўныя прававыя акты прадстаўляюцца ў Міністэрства юстыцыі, галоўныя ўпраўленні юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў для правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы не пазней за тры рабочыя дні з дня, які ідзе следам за днём іх прыняцця.

Датай прадстаўлення нарматыўных прававых актаў для правядзення юрыдычнай экспертызы з'яўляецца дата рэгістрацыі іх паступлення ў Міністэрства юстыцыі, галоўныя ўпраўленні юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў.

Нарматыўныя прававыя акты ў адпаведнасці з патрабаваннямі заканадаўства для правядзення абавязковай юрыдычнай экспертызы прадстаўляюцца ў Міністэрства юстыцыі і галоўныя ўпраўленні юстыцыі абласных выканаўчых камітэтаў у выглядзе электронных дакументаў або электронных копій дакументаў на папяровых носьбітах праз аўтаматызаваную інфармацыйную сістэму, якая забяспечвае фарміраванне нацыянальнага рэестра прававых актаў Рэспублікі Беларусь (далей – АІС НРПА).

У выключных выпадках пры немагчымасці прадстаўлення нарматыўных прававых актаў названым спосабам па прычынах, якія не залежаць ад дзяржаўных органаў, нарматыўныя прававыя акты прадстаўляюцца ў выглядзе арыгінала (арыгіналаў па колькасці нарматворчых органаў) і двух яго (іх) копій на папяровых носьбітах з адначасовым прадстаўленнем файлаў з тэкстамі гэтых нарматыўных прававых актаў, адпаведнымі тэкстам арыгіналаў на папяровых носьбітах.

уверх