Аб прадстаўленні натарыусам інтарэсаў асобы, якая звярнулася па здзяйсненне натарыяльнага дзеяння, у арганізацыі па дзяржаўнай рэгістрацыі

Адным са спосабаў павышэння даступнасці для заяўнікаў дзяржаўных паслуг з'яўляецца забеспячэнне прынцыпу экстэрытарыяльнасці. Не з'яўляюцца выключэннем і паслугі, якія аказваюцца натарыусамі.

З 3 студзеня 2021 года грамадзянам, уключаючы індывідуальных прадпрымальнікаў, і прадстаўнікам юрыдычных асоб дадзена магчымасць звяртацца за пасведчаннем здзелак з нерухомай маёмасцю да любога натарыуса краіны па сваім выбары незалежна ад месца распалажэння аб'екта нерухомай маёмасці.

Пры гэтым няма неабходнасці пасля натарыяльнага пасведчання здзелкі з нерухомай маёмасцю звяртацца ў арганізацыю па дзяржаўнай рэгістрацыі асабіста.

Натарыус у рамках дадзеных яму паўнамоцтваў на падставе пісьмовай заявы прадстаўляе інтарэсы асобы, якая да яго звярнулася, калі падставай для дзяржаўнай рэгістрацыі нерухомай маёмасці з'яўляюцца дакументы, засведчаныя натарыусам.

1 ліпеня ўступіла ў сілу пастанова Міністэрства юстыцыі № 114 ад 29 чэрвеня 2021 г. «Аб прадстаўленні натарыусам інтарэсаў асоб (асобы), якія звярнуліся за ўчыненнем натарыяльнага дзеяння» (далей – пастанова № 114), якой падрабязна рэгламентаваны парадак дзеянняў натарыуса пры прадстаўленні інтарэсаў асоб у арганізацыі па дзяржаўнай рэгістрацыі.

Пры прадстаўленні інтарэсаў асоб, якія звярнуліся па здзяйсненне натарыяльных дзеянняў, натарыус падрыхтуе і падпіша заяву аб дзяржаўнай рэгістрацыі, падасць гэту заяву і неабходныя дакументы ў арганізацыю па дзяржаўнай рэгістрацыі, пры неабходнасці атрымае пасведчанне аб дзяржаўнай рэгістрацыі. Таксама натарыус мае права абскардзіць дзеянні (бяздзейнасць) рэгістратара.

Дакументы, неабходныя для ажыццяўлення рэгістрацыйных дзеянняў, могуць быць перададзены натарыусам у выглядзе электронных дакументаў. Менавіта такі фармат у поўнай меры можа забяспечыць аператыўнасць перадачы дакументаў, мінімізацыю тэхнічных памылак, скарачэнне працазатрат на падрыхтоўку дакументаў, што ў цэлым дапамагае рэалізацыі галоўнай задачы натарыяльнай дзейнасці - забеспячэнню абароны правоў і законных інтарэсаў грамадзян і юрыдычных асоб, а таксама дзяржаўных інтарэсаў.

Прынятым Міністэрствам юстыцыі нарматыўным прававым актам, у ліку іншага, вызначаны парадак падачы і падпісання заявы натарыусу, калі заяўнік з прычыны фізічных недахопаў, хваробы, непісьменнасці не можа прачытаць тэкст заявы, або не можа ўласнаручна падпісаць заяву, або калі заяўнік не валодае беларускай або рускай мовай. Таксама вызначаны парадак прыняцця заявы ад імя непаўналетняга ва ўзросце ад 14 да 18 гадоў, грамадзяніна, абмежаванага судом у дзеяздольнасці.

Пастановай № 114 прадугледжана магчымасць атрымання пасведчання аб дзяржаўнай рэгістрацыі нерухомай маёмасці не толькі на папяровым носьбіце, але і ў выглядзе электроннага дакумента.

Для павышэння якасці і аператыўнасці дадзенай паслугі Беларускай натарыяльнай палатай і Нацыянальным кадастравым агенцтвам вызначаны парадак электроннага ўзаемадзеяння, якi дазволіць скараціць тэрмін афармлення правоў на нерухомую маёмасць і, безумоўна, будзе дапамагаць забеспячэнню прававой пэўнасці ў дачыненні аб'ектаў нерухомай маёмасці, стабільнасці ў сферы грамадзянскага абароту, ствараючы пры гэтым неабходныя ўмовы для эфектыўнай абароны права ўласнасці і іншых маёмасных правоў, дасягнення мэт, прадугледжаных Законам Рэспублікі Беларусь ад 22 ліпеня 2002 г. № 133-З «Аб дзяржаўнай рэгістрацыі нерухомай маёмасці, правоў на яе і здзелак з ёй», а менавіта – найхутчэйшага прызнання і абароны дзяржавай зарэгістраваных у адпаведнасці з прызначаным Законам правоў, абмежаванняў (абцяжарванняў) правоў на нерухомую маёмасць і здзелак з ёй.

уверх