Аб змяненні заканадаўства аб выканаўчым вядзенні

У Рэспубліцы Беларусь прыняты Закон Рэспублікі Беларусь ад 6 студзеня 2021 г. № 90-З «Аб змяненні законаў па пытаннях выканаўчага вядзення» (далей – Закон), які апублікаваны на Нацыянальным прававым Інтэрнэт-партале Рэспублікі Беларусь 14 студзеня 2021 г. Ключавыя палажэнні Закона ўступаюць у сілу праз шэсць месяцаў пасля яго афіцыйнага апублікавання.

З канцэптуальных змяненняў заканадаўства аб выканаўчым вядзенні варта назваць наступныя.

Для спагнаннікаў

Накіраванне выканаўчага дакумента па месцы атрымання даўжніком заработнай платы i прыраўнаваных да яе даходаў выключаецца з падстаў для заканчэння выканаўчага вядзення.

Прадастаўленне судом, iншым упаўнаважаным органам (упаўнаважанай асобай) адтэрміноўкі ці растэрміноўкі выканання выканаўчага дакумента будзе выступаць падставай для прыпынення выканаўчага вядзення (у цяперашні час дадзеныя абставіны з'яўляюцца падставай для вяртання выканаўчага дакумента спагнанніку і заканчэння выканаўчага вядзення).

Прапанаваныя нормы накіраваны на абарону правоў спагнаннікаў у частцы ўзмацнення кантролю судовых выканаўцаў за выкананнем такіх выканаўчых дакументаў.

Закон таксама накіраваны на спрашчэнне парадку звароту спагнаннікаў у орган прымусовага выканання для распачынання выканаўчага вядзення. Абавязак спагнанніка ў першую чаргу прад'явіць выканаўчы дакумент у банк і (або) нябанкаўскую крэдытна-фінансавую арганізацыю для спісання ў бясспрэчным парадку грашовых сродкаў з рахункаў даўжніка – індывідуальнага прадпрымальніка або юрыдычнай асобы да прад'яўлення выканаўчага дакумента да выканання ў орган прымусовага выканання заменена правам спагнанніка ажыццявіць дадзенае дзеянне.

Акрамя гэтага спрошчаны парадак абскарджвання пастаноў, дзеянняў (бяздзейнасці) судовых выканаўцаў (устаноўлены мінімальныя патрабаванні пры падачы дакументаў для разгляду працэсуальнай скаргі).

Медыяцыя

Закон прадугледжвае ўкараненне ў выканаўчае вядзенне сістэмы матывацыі пры рэалізацыі бакамі інстытута медыяцыі. Так, заключэнне паміж спагнаннікам і даўжніком пагаднення аб ужыванні медыяцыі, па-першае, будзе з'яўляцца падставай для прыпынення выканаўчага вядзення. Па-другое, у выпадку заключэння паміж спагнаннікам і даўжніком міравога пагаднення або медыятыўнага пагаднення пры наяўнасці падстаў для спагнання прымусовага збору яго памер будзе складаць усяго 50 працэнтаў ад устаноўленага.

Дадзеныя нормы накіраваны на стымуляванне добраахвотнага ўрэгулявання бакамі пытанняў пагашэння запазычанасці па выканаўчых дакументах.

 

Чарговасць задавальнення патрабаванняў

Законам карэкціруецца чарговасць задавальнення патрабаванняў спагнаннікаў па выканаўчых вядзеннях.

Так, задавальненне патрабаванняў, якія маюць сацыяльную накіраванасць (аплата працы грамадзян, якія працуюць (якія працавалі) у даўжнiка па працоўных дагаворах і грамадзянска-прававых дагаворах, прадметам якіх з'яўляюцца выкананне работ, аказанне паслуг або стварэнне аб'ектаў інтэлектуальнай уласнасці, аб кампенсацыі шкоды, нанесенай злачынствам або адміністрацыйным правапарушэннем), у адпаведнасці з Законам будзе ажыццяўляцца ў другую чаргу.

У выпадку недастатковасці спагнаных з даўжніка грашовых сродкаў задавальненне такіх патрабаванняў будзе вырабляцца прапарцыйна належнай кожнаму спагнанніку суме.

Таксама павышаюць чарговасць задавальнення патрабаванняў аб спагнанні сум у бюджэты дзяржаўных пазабюджэтных фондаў (узносы на дзяржаўнае сацыяльнае страхаванне).

Экстэрытарыяльнасць

Законам устанаўліваецца экстэрытарыяльнасць у дзейнасці органаў прымусовага выканання, якая прадугледжвае распаўсюджванне паўнамоцтваў судовага выканаўца на ўсю тэрыторыю Рэспублікі Беларусь. Замацаванне гэтай нормы забяспечыць магчымасць аператыўнага здзяйснення выканаўчых дзеянняў, у тым ліку, на тэрыторыі іншай вобласці (горада Мінска).

Працэдура рэалізацыі арыштаванай маёмасці

Прадугледжаныя Законам змяненні накіраваны на павышэнне выніковасці рэалізацыі арыштаванай маёмасці даўжнікоў, а таксама зніжэнне часавых і фінансавых выдаткаў, звязаных з выканаўчым вядзеннем.

Так, змяняецца падыход да правядзення пераацэнкі арыштаванай маёмасці даўжнiка ў тых выпадках, калі ва ўстаноўлены Законам тэрмін маёмасць не рэалізавана. Замест адной пераацэнкі, якая праводзіцца ў адпаведнасці з дзеючым заканадаўствам аб выканаўчым вядзенні і складае да 20 працэнтаў ад першапачатковага кошту маёмасці, Законам прапануецца праводзіць чатыры пераацэнкі маёмасці. Пры гэтым усталяваны фіксаваны памер пераацэнкі арыштаванай маёмасці, які складае 20 працэнтаў ад першапачатковага кошту.

Таксама Закон змяняе працэдуру правядзення таргоў, у тым ліку электронных, што абумоўлена неабходнасцю павышэння іх выніковасці: у выпадку, калі пакупнік маёмасці на таргах (электронных таргах) не аплачвае кошт, за які ім набыта маёмасць, альбо калі устанаўліваецца, што дадзены пакупнік не меў права ўдзельнічаць у таргах (электронных таргах), такую маёмасць прапануецца набыць ўдзельніку таргоў (электронных таргоў), які не з'яўляўся ў дадзенай сітуацыі пераможцам таргоў, але пры гэтым ім была зробленая перадапошняя стаўка ў ходзе правядзення таргоў.

Развіццё інфармацыйных тэхналогій

Асобныя канцэптуальныя змены, замацаваныя ў Законе, накіраваны на развіццё інфармацыйных тэхналогій у дзейнасці органаў прымусовага выканання. Напрыклад, прадугледжваецца магчымасць накіравання працэсуальных дакументаў бакам выканаўчага вядзення ў электронным выглядзе, што павысіць аператыўнасць атрымання бакамі адпаведных дакументаў.

Аб судовых выканаўцах

Права на прыняцце мер па забеспячэнню выканання выканаўчага дакумента ў выглядзе часовага абмежавання права даўжніка – грамадзяніна, у тым ліку індывідуальнага прадпрымальніка, на кіраванне механічнымі транспартнымі сродкамі, маторнымі маламерных судамі, магутнасць рухавіка якіх перавышае 3,7 кілавата (5 конскіх сіл), правы на паляванне, з кампетэнцыі суда перадаецца ў кампетэнцыю судовага выканаўца. 

Законам таксама павышаюцца патрабаванні для заняцця пасады судовага выканаўца, а менавіта прадугледжваецца неабходнасць праходжання кандыдатам на пасаду судовага выканаўца стажыроўкі і тэсціравання на веданне заканадаўства аб выканаўчым вядзенні. Такія правілы неабходны з улікам высокай адказнасці судовых выканаўцаў пры выкананні імі службовых абавязкаў, што патрабуе наяўнасці дастатковага ўзроўню ведаў і пэўнай практычная падрыхтоўкі.

уверх